Skip to content Skip to footer
Search

Loading Results

Sea Port Development on the Cross-Roads of International Routes

Volume 2

PwC’s Capital Projects & Infrastructure, Transport & Logistics team is delighted to present the 2nd edition of the “Sea Port Development on the Cross-Roads of International Routes” report.

Download the report

(PDF, 4.5Mb)

Bob Moritz, Global Chairman, previews PwC's 22nd CEO Survey

Main trends and developments of the port industry in Central and Eastern Europe

  • What were the main events in the cargo ports of the CEE region through the last two years?
  • What were the key trends to define port infrastructure development in the region?
  • How can digitalization boost development of the region?

Duration: 00:02:46

View transcript

Development of the region's seaports in figures

93 ports, 8 sea basins

CEE countries have access to eight major sea basins — the Baltic Sea, the Aegean sea, the Adriatic Sea, the Black Sea, the Sea of Azov, the Caspian Sea, the Sea of Japan and the Arctic Sea — and to more than 93 sea ports.

CEE countries have access to eight major bodies of water—the Baltic Sea, the Aegean sea, the Adriatic Sea, the Black Sea, the Sea of Azov, the Caspian Sea, the Sea of Japan and the Arctic Sea—and to more than 93 sea ports.

Cargo throughput reached 1.49 billion tons in 2019

Cargo throughput volume of the CEE ports grew from 1.24 up to 1.49 billion tons from 2015 to 2019.

CEE GDP and port throughput

CEE GDP and port throughput

Up to EUR 41.3 billion

Investments in development of the hinterland infrastructure connecting Central and Eastern Europe can reach EUR 41.3 billion for 2021-2017.

Construction of a new high-speed railway Belgrade-Budapest

Construction of a new high-speed railway Belgrade-Budapest

Развитие морских портов в цифрах

С 1,24 до 1.47 миллиарда тонн вырос оборот портов региона с 2015 по 2019 гг.

Почти в 2 раза быстрее рос ВВП стран Центральной и Восточной Европы по сравнению с ростом экономики региона в целом.

До 41,3 млрд евро составляют инвестиции, запланированные на развитие наземной инфраструктуры, соединяющей Центральную и Восточную Европу, в период 2021–2027 гг.

Key trends

The analysis identified three key trends that determine the development of port infrastructure in the Central and Eastern Europe region.

1

Развитие международных коридоров, диверсификация цепочек поставок и, как результат, инвестиции в порты Восточной и Центральной Европы.


«Необходима синергия. Порты будут сотрудничать с 3PL-поставщиками логистических услуг и другими участниками цепочки поставок. Цепочка поставок должна стать более устойчивой.»


2

Развитие международных коридоров, диверсификация цепочек поставок и, как результат, инвестиции в порты Восточной и Центральной Европы

Development of international corridors, diversification of supply chains and the resulting investments in CEE ports.

«This will probably lead to the diversification of entry points in the logistics and supply chain. In the short term, it may create shorter supply chains».

Consolidation and vertical integration of various logistics and supply chain players with hinterland infrastructure.

«Synergy is required and ports will be cooperating with 3PL and other supply chain players. The supply chain has to become more resilient.»

Examples of M&A deals between lines, terminal operators, inland transportation and logistics companies in the last three years

Stricter environmental requirements for ports and deeper coordination among port sector players, the growing role of digitalisation.

The Connecting Europe Facility 2021-2027 (CEF) programme has set a target of 60% of CEF expenditure contributing to climate objectives in line with long-term decarbonisation commitments. One of the key priorities is facilitating synergies among the three CEF sectors (transport, energy and digital further) to support digitalisation and decarbonisation.

3

Увеличивающиеся требования к портам в части как экологии, так и эффективности взаимодействия портового сообщества, растущая роль цифровизации.

1 Рост инвестиций

Тренд роста инвестиций в развитие объектов инфраструктуры Восточной и Центральной Европы, в особенности портов.

2 Консолидация и интеграция

Тренд консолидации и интеграции портов с наземной инфраструктурой.

3 Экологичность

Тренд экологичности и роста расходов на морские перевозки

Развитие международных коридоров, диверсификация цепочек поставок и, как результат, инвестиции в порты Восточной и Центральной Европы.

Консолидация и вертикальная интеграции различных участников логистической цепочки с наземной инфраструктурой.

«Необходима синергия. Порты будут сотрудничать с 3PL-поставщиками логистических услуг и другими участниками цепочки поставок. Цепочка поставок должна стать более устойчивой».

Увеличивающиеся требования к портам в части как экологии, так и эффективности взаимодействия портового сообщества, растущая роль цифровизации.

Contact us

Mikhail Bazhenov

Mikhail Bazhenov

Partner, Infrastructure and Project Finance Leader, PwC Russia

Tel: +7 (495) 967 6000

Follow us